Kirken

Der er åbent tirsdag til fredag mellem klokken 8.00 og 16.00, lørdag 9.00 og 16.00

Kirken er lukket hver mandag!

I perioden maj – september og december (de 4 adventssøndage) også om søndagen. (Kirken åbnes først kl. 9.00)

Samt efter aftale (tlf +45 22 37 18 67). Dog henstilles til at kirken så vidt muligt besøges i åbningstiderne.

Ved kirkelig handling er kirken lukket for turister.

Sahl Kirke er hovedkirke i Sahl Sogn, der engang omfattede Vinderup Sogn og ligger i Holstebro Kommune.

Sahl Sogn er en del af Holstebro Provsti, som igen er en del af Viborg Stift.


Sahl Kirke er blandt landets mest seværdige kirker – det mener Kristeligt Dagblads læsere.

Ifølge en læser afstemning foretaget forår 2011, er Sahl Kirke blandt landets 7 mest seværdige kirker, derfor har Kristeligt Dagblad bragt en artikel om hver af de 7 kirker; fredag d. 12. august var turen kommet til Sahl Kirke.

Følg linket og læs hvad Kristeligt Dagblad skriver om Sahl Kirke:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/428533:Liv—Sjael–Gyldent-alter-og-genbrug

Sahl Kirke Danmark

Sahl Kirche Tyskland

Sahl Church Storbritannien

DanmarkSahl Kirke, bygget i romansk stil omkring år I 1150, er en anseelig landsbykirke med ca. 225 siddepladser.Sahl011-e1263801198371
Kirken omtales ofte som en hovedkirke på egnen. Den er oprindelig indviet til Sct. Michael. Den har foruden skib og kor et tårn mod vest (senmiddelalderligt) og er med apsis mod øst. Ved 2 gamle nordvinduer ses kalkmalerier fra omkring år 1500, og på nordvæggen under kalklaget findes fragmentariske kalkmalerier, der formentlig forestiller træk fra Kristi lidelseshistorie.

De anseelige, lukkede kirkebænke af egetræ stammer fra ca. år 1600. Bemærk at kirkebænkene på sydsiden (mandsiden) er højere og kraftigere end bænkene på nordsiden (kvindesiden).

Kirkens fornemste prydelse er dog det gyldne alter. Dette alter er efter sagkyndiges skøn et godt dansk arbejde, og det kan med nogenlunde sikkerhed fastslås, at det er forarbejdet af en håndværksmester i Ribe omkring år 1200.

Det er af dreven kobberstik, oprindelig overalt stærkt forgyldt og fæstet på et underlag af egetræ. Det er delt i to dele, af hvilke den nederste, antemensale, har været anbragt på alterets forside, medens den øverste, predella, har stået over den bagerste del af alteret. Antemensalet fremstiller i midten en Kristusfigur med korsglorie, den højre hånd er opløftet til velsignelse, venstre hånd holder en bog. Billedet er omgivet af fire mindre felter, hvori der er velsignende engle. Yderst i antemensalets rand sidder 12 kredsfelter, deraf fremstiller de fire i hjørnerne de fire evangelisters symboler, de to midterste Helligånden og lammet med korsbanneret og lidelsens kalk, de seks andre engle. På begge sider af Kristusfiguren findes 18 felter, af hvilke de 12 øverste fremstiller Jesu historie og dommedag, de seks nederste de 12 apostle to og to sammen.

Omkring Kristusbilledet og kredsfelterne og på den yderste rand findes latinske indskrifter, af hvilke den omkring Kristus lyder: “Der er en almægtig, der er ikke tre, og Gud er en, den samme Gud skelner mellem de enkelte ting og styrer alt. Hvad der er til, hvad der lever, hvad som helst der bevæger sig, levendegør, bevæger, opholder, ernærer jeg, omfattende de yderste, tillige gennemtrængende de inderste ting, bevæger jeg alle ting under alt, Gud er bestandigt”.

På den yderste rand står med større bogstaver: “Himlens styrer, som uddeler ret efter fortjeneste, jordens skaber, de hellige sjæles ros. Den apostoliske forsamling ved døden genkøbt fra døden, fordømmende døden, sidder som hersker tilligemed dommeren”.

Omkring kredsfelterne findes også indskrifter, der forklarer disses indhold.

Predellaens nederste del består af fem hvælvede portaler, afdelte ved fem par søjler, der over portalerne forbindes ved mellemvægge, som ender i tårne. I den mellemste portal fremstilles en noget mindre Kristusfigur end på antemensalet, og i en række på begge sider de 12 apostle. Oven over disse findes de fire ærkeengle: Sct. Michael, Sct. Rafael, Sct. Gabriel og Sct. Huriel. På begge sider af krucifikset findes to fritstående helgenbilleder, Mafia og Johannes. Krucifikset er ikke fuldstændig bevaret fra ældre tid. De to yderste søjlepar er forlænget til en stor rundbue, der smukt hvælver sig over krucifikset, og øverst på buen findes et kastel med to tårne. På det ene er afbildet Isaks ofring, på det andet Set. Michaels kamp med dragen, Også predella har indskrift, over den siddende Kristus står: “Værdig, yndig, tilbedelsesværdig højhed”.

Tidligere har tavlen været prydet med en mængde røde, hvide, blå og grønne krystaller. Kun enkelte var tilbage, da alteret i 1935 blev sendt til Nationalmuseet for at blive gjort i stand.

Altertavlen er den bedst bevarede i sin art her i landet.
Gamle bænke

TysklandSahl Kirche ist um 1150 im romanischen Stil als eine Dorfkirche mit etwa 225 Sitzplätzen erbaut. Die Kirche wird oft als die Hauptkirche der Gegend erwähnt. Sie ist urspünglich Skt. Michael geweiht. Sie hat ausser Schiff und Chor den Tum (spätmittelalterlich) im Westen und die Apsis gegen Osten. Bei zwei alten Nordfenstern sind Fresken aus etwa 1500, und auf der Nordwand unter der Kalkschicht gibt es fragmentarische Fresken, dievermutlich Züge der Leidengeschichte von Christus herstellen.

Die ansehnlichen, geschlossenen Kirchenbänke aus Eichenholz stammen aus etwa 1600. Bemerken Sie, dass die Kirchenbänke an der Südseite (Männerseite) höher und kräftiger sind als die Bänke an der Nordseite (Frauenseite).

Die vornehmste Zier der Kirche ist aber der goldene Altar. Sachgemässem Urteil zufolge ist dieser Altar gediegene, dänische Arbeit, und es kann mit ziemlicher Sicherheit festgestellt werden, dass der Altar etwa im Jahre 1200 von einem Meister in Ribe gefertigt wurde.

Es ist aus einem getriebenen Kupferstich gefertigt, ursprünglich überall vergoldet und auf einem Sockel aus Eichenholz befestigt. Er ist in zwei Teilen gefertigt, von welchen der untere, das Antemensale, auf der Vorderseite des Altares angebraght war, während der obere Teil, das Predella, über dem hintersten Teil des Altares gestanden hat. Das Antemensale stellt in der Mitte eine Christusfigur am Kreuz mit Glorienschein dar. Die rechte Hand ist zum Segnen erhoben, die linke Hand hält ein Buch. Das Bild ist von vier kleineren Feldern umgeben, in welchen segnende Engel dargestellt sind. Im äussersten Rand des Antemensales sind zwölf runde Pelder. Die vier davon in jeder Ecke stellen die Symbole der vier Evangelisten, die zwei mittleren den Hl. Geist und das Lamm mit dem Kreuzbanner und dem Kelch des Leidens und die sechs endren Engel dar. Auf beiden Seiten der Christusfigur befinden sich 18 Felder, von denen die oberen zwölf die Christusgeschichte und den Gerichtstag, und die unteren sechs die zwölf Aposteln zwei und zwei zusammen, darstellen.

Um das Christusbild und die runden Felder und an äusseren Rand kann man lateinische Inschriften lesen. Die Inschrift um Christus lautet: “Es gibt einen Allmächtigen, es gibt nicht drei, und Gott ist einer, derselbe Gott unterscheidet zwischen den verschiedenen Dingen und bestimmt alles.

Das was existiere, das was lebt, das was sich bewegt, mache Ich lebendig, bewege, aufrechterhalte, erhähre Ich, die äussersten Dinge umfassend und zugleich die innersten Dinge durchdringend, bewege Ich alles unter allem, Gott ist ewig”. Am äussersten Rand steht mit grossen Buchstaben: “Der Lenker des Himmels, der Recht nach Verdienst verteilt, der Erschaffer der Erde, das Lob der heiligen Seelen. Die apostolische Versammlung beim Tode wiedererstanden vom Toten, den Tod verdammend, sitzt als Herrscher nebst dem Richter”. Um die Kreisfelder herum findet man Inschriften, die dessen Inhalt erklären.

Der unterste Teil des Predellas bestteht aus fünf gewölbten Portalen, abgegrenzt durch fünf Paar Säulen die über den Portalen durch Zwischenwände,verbunden sind, und in Türme auslaufen. Auf dem mittleren Portal ist eine Christusfigur dargestellt, die etwas kleiner ist als die im Antemensale, und in einer Reihe zu beiden Seiten davon sitzen die zwölf Aposteln. Darüber sind die vier Erzengel plaziert: Skt. Michael, Skt. Raphael, Skt. Gabriel und Skt. Huriel. Auf beiden Seiten des Kruzifixes befinden sich zwei freistehenden Heiligenbilder, Maria md Johannes. Das Kruzifix ist nicht vollständig aus älterer Zeit erhalten. Die zwei äussersten Sä1enpaare sind in einem grossen Rundbogen verlängert, der sich sehr schön über das Kruzifix wölbt und ganz oben im Bogen befindet sich ein Kastall mit zwei Türmen. Auf dem einen ist Isaks Opferung abgebildet, auf dem anderen der kampf zwischen Skt. Michael und dem Drachen.

Auch das Predella weist eine Inschrift auf. Über dem sitzende Christus steht: Würdige, anbetungewürdige Hochheit”

Früher war die Tafel mit einer grossen Anzahl von roten, weissen, blauen und grünen Kristallen geschmückt. Nur wenige davon waren vorhanden, als der Altar 1935 an das Nationalmuseum geschinkt wurde, um dort instandgesetzt zu werden. Das Altarbild ist aber das am besten Erhaltene in seiner Art in Dänemark.Sahl03-e1263801720689

StorbritannienSahl Church- built about 1150 in Romanesque style – is a considerable village church with about 225 seats. The church is often referred to as a main church in this part of the country. Originally it was consecrated to St. Michael. Besides nave and choir it has a tower (of the late Middle Ages) to the west, and the apse facing east. By two old windows to the north you’ll find frescos from about 1500, and on the north wall under the mortar there are fragmentary frescos. probably representing features from the Passion.

The remarkable closed oaken pews date back to app. 1600. As you will notice the pews on the south side (the men’s side) are higher and more sturdy than the pews on the north side (the women’s side). But the most brilliant ornament of the church is The Golden Altar. Experts estimate this altar to be a fine Danish piece of work, and it can be established with relative certainty that it was made in app. 1200 by a master artisan from Ribe.

The altar was made of beaten copperplate, originally strongly gilded all over, and fastened on a foundation of oak. It is divided into two sections, of which the lower part, the frontal, was placed on the front of the altar, while the upper part, the predella, Was standing above the hindmost part of the altar. In the middle of the frontal you’ll see the image of Christ with a cross-halo. The right hand is raised for benediction, the link hand is holding a book. The image is surrounded by four smalter fields, showing blessing angels. There are 12 circle fields, of which the four corner fields represent the symbols of the four evangelists. The two central fields represent the Wholly Spirit, the lamb with the cross flag, and the chalice of passions, and the remaining 6: angels. On both sides of the image of Christ there are 18 fields, of which the upper 12 illustrate the story of jesus and the Day of judgment, and the lower six show the 12 Apostles, two and two together.

Round the image of Christ and the circle fields, and on the outer edge, you’ll find latin inscriptions, of which the one surrounding Christ goes as follows: “There is one Almighty, not three, and God is one. The very same God distinguishes among various things and controls everything. Whatever is, whatever is alive, whatever is moving, I make alive, move, provide for and support. Including the external as well as penetrating the innermost matters, – under all matters and over all matters, I move everything. God is eternal “.

Along the outer edge, in bigger letters, it goes: “The ruler of Heaven, distributing right according to merit, the creator of Earth, the praise of the Wholly Souls. The Apostolic assembly through death rebought from Death, denouncing Death, is the ruler together with the judge.|

Also round the circle fields you’ll find inscriptions to explain the contents of the fields.
The lower part of the predella consists of five arched portals, divided by five pairs of columns, and connected above the portals by partition walls running together into towers. In the, middle portal there is another image of Christ, somewhat smalter than the image on the frontal, and in a line on both sides the 12 Apostles. Above these the four archangels, St. Michael, St. Rafael, St. Gabriel and St. Huriel appear. On both sides of the crucifix there are two detached images of Mary and John. The crucifix is not completely kept from former times. The two outer pairs of columns have been extended into a large round arch, vaulting beautifully above the crucifix, and on top of the arch there is a citadel with two towers. One of them illustrating the sacrifice of Isak and the other St. Michael’s fight with the dragon. Also the predella has got an inscription. Above the sitting Christ the following words are written: “Worthy, graceful and adorable Highness”.

Previously the altarpiece was ornamented with a lot of red, white, blue, and green crystals. But in 1935 when the altar was sent to the National Museum for restoration, only a few crystals were left. It is the best preserved altarpiece of its kind in this country.